|
Welkom en situering |
| Van 26 juli tot 24 september
2003 verblijft Joke in Beiroet voor een stage in het Al-Rassoul-Al-Azaam
ziekenhuis voor haar stage 5de jaar geneeskunde. Daarna verblijft ze nog
een maand in Libanon om kennis maken met het land en met het levene van
de Palestijnen in de vluchtelingenkampen. Dit leek een goede
aanleiding om kennis te maken met Beiroet, Libanon, de Hezbollah en de
problemen in het Midden-Oosten. In deze kleine site-opzet wordt zowel
verslag gegeven van Joke haar belevenissen als van enige documentatie en
opzoeking op het web.
Het Al-Rassoul-Al-Azaam ziekenhuis wordt uitgebaat door de Hezbollah dat vooral in het Zuiden van Beiroet/Libanon een heel netwerk heeft opgebouwd van gezondheidszorg en onderwijs, een beetje te vergelijken met het Christelijk initiatief bij ons dat ook voor gezondheidszorg en onderwijs in vorige eeuw een eigen net van dienstverlening heeft tot stand gebracht. Daarbij komt dat de Hezbollah als enige verzetsorganisatie is erkend door de Libanese overheid en haar wapens heeft mogen behouden in de strijd tegen de Israëlische bezetting van een gedeelte van Zuid Libanon. Voor een meer diepgaande situatieschets zie het onderdeel Libanon-info (in opbouw). Langs een contact-, reactieformulier en gastenboek kan zelf een aanbreng gedaan worden op deze site of links voorgesteld. Jan |